Un grup de 42 de elevi, șase săptămâni de practică în Spania, muncă în echipă, adaptarea la o cultură nouă și aprecierea diversității – acestea sunt competențele esențiale necesare pe actuala piață a muncii, pe care elevii de la Liceul Tehnologic ,,Henri Coandă’’ și le-au dezvoltat prin participarea la Proiectul Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-VET-000209489 desfășurat în perioada 01.06.2024 – 31.08.2025. Proiectele europene rămân o constantă în activitatea Liceului Tehnologic ,,Henri Coandă’’, fapt care conduce încet și sigur la o creștere a performanței la nivelul instituției. Cele trei fluxuri de elevi au participat la proiectul menționat după următorul grafic: Fluxul I – Granada, Spania, perioada – 10-24.11.2024 – calificarea Tehnician ecolog și protecția calității mediului – clasa a XI-a B, 14 elevi; Fluxul II – Valencia, Spania, perioada – 09.-23.03.2025 – calificarea Tehnician electrician electronist auto – clasa a X-a A, 14 elevi; Fluxul III – Granada, Spania, perioada – 18.05-01.06.2025 – calificarea Tehnician mecanic pentru întreținere și reparații – clasa a XI-a C, 14 elevi.
Elevii au fost însoțiți în fiecare deplasare de câte doi profesori. Din cei 42 de beneficiari, 39 dintre ei provin din familii cu oportunități reduse, fapt care determină crearea unui echilibru în rândul tinerilor care nu au acces la toate resursele necesare formării profesionale. Efectuarea practicii la agenți economici de top dintr-o altă țără europeană este un răspuns la o nevoie a elevilor de la profilurile specificate, dar și la ceea ce este necesar pe piața muncii. Investiția în educație și în crearea unor contexte necesare practicării viitoarelor meserii pe care le vor avea, oferă plus valoare tinerilor dornici să se dezvolte profesional. „Experiența Erasmus+ a fost una dintre cele mai frumoase și valoroase din viața mea de elev. Am avut ocazia să particip la un stagiu de practică într-o firmă din Granada, Spania, unde am învățat lucruri noi și am lucrat alături de profesioniști adevărați. Pe lângă partea profesională, am descoperit o nouă cultură, mi-am îmbunătățit engleza și am legat prietenii cu elevi de alte naționalități. Am învățat ce înseamnă să fii responsabil, să te adaptezi și să ieși din zona de confort. Această experiență m-a făcut să am mai multă încredere în mine și m-a motivat să îmi urmez visurile. Erasmus+ nu înseamnă doar școală sau muncă, ci și dezvoltare personală, aventură și deschidere către lume , a afirmat ” Bogdan Ionuț Chisăliță – elev clasa a XI-a C, participant la proiect.
Proiectul a fost finanțat integral prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene – această finanțare făcând posibilă participarea gratuită a elevilor, indiferent de situația lor socio-economică.
„Participarea școlii noastre în programul Erasmus+ VET a avut un impact semnificativ atât asupra elevilor, cât și asupra comunității educaționale din care facem parte. Prin mobilitățile realizate în cadrul proiectului, elevii au avut oportunitatea să își dezvolte competențele profesionale în contexte europene, să își îmbunătățească abilitățile lingvistice și digitale, dar mai ales să dobândească o mai mare încredere în propriile forțe. Au învățat să lucreze în echipă, să se adapteze la noi culturi și să aprecieze diversitatea – competențe esențiale pe piața muncii actuale. Mulți dintre ei s-au întors din mobilități mai motivați, mai responsabili și mai conștienți de propriul potențial. Pentru școală, Erasmus+ a însemnat deschidere internațională și consolidarea relațiilor cu parteneri europeni. Am reușit să modernizăm oferta educațională, să integrăm noi metode de predare și să construim o cultură organizațională orientată spre calitate, incluziune și inovație. Erasmus+ nu este doar un proiect, ci un proces de transformare reală – pentru elevi, cadre didactice și instituție în ansamblu” , a declarat profesor Tatiana Balaș, coordonatorul proiectului Erasmus+.”