Loredana Bălan
De vreo trei ani, Ministerul Educaţiei a decis ca fiecare unitate de învăţământ să dedice o săptămână activităţilor educative extrașcolare, în cadrul programului numit „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”. Este vorba de o săptămână în care nu se organizează cursuri conform orarului obișnuit ci în conformitate cu un orar special, la baza acestuia stând propunerile elevilor, profesorilor şi părinţilor.
Ideea mi se pare interesantă pentru că, astfel, elevii au oportunitatea să învețe mai multe lucruri care nu se găsesc în manuale, iar specialiştii susţin că activitățile pe care le presupune această săptămână sunt foarte importante în dezvoltarea personală a elevului.
În cadrul emisiunii Presa-Liberă Trecere am dezbătut avantajele şi dezavantajele educaţiei non-formale. Am aflat atât părerile profesorilor din învţământul preşcolar, cât şi a celor din cel primar şi gimnazial. Opinia comună: educaţia non-formală este cea mai noua abordare a învăţării prin activităţi placute şi motivante.
Din discuţiile purtate cu invitaţii, am înţeles că „Şcoala Altfel”, această săptămână în care nu există presiunea clopoţelului şi notării, este una în care elevii au învăţat lucruri noi, au mers în locuri pe care nu le-au mai văzut, au vizionat diverse filme sau au aflat ce înseamnă să fii pompier, poliţist, brutar, în funcţie de instituţia vizitată.
Vorbim de o serie de avantaje pentru participanţi. Dar ca orice program, şi acesta are micile lui inconveniente. Am putea lua în calcul imposibilitatea promovării ideilor proprii ale elevilor din cauza lipsei fondurilor.
Câţi părinţi reuşesc să susţină din punct de vedere financiar deplasările copiilor la diferite obiective? Doar vorbim de un învăţământ “gratuit” în România.
Unul dintre invitaţi spunea că pe viitor ar trebui gândit un parteneriat şcoala-comunitatea locală pentru a da posibilitatea tuturor copiilor să participe la aceste activităţi fără a fi presaţi de factorul financiar.
Vă lăsăm pe dumnevoastră, părinţi, dascăli, să trageţi concluziile cu privire la acest tip modern de instruire care elimină stresul notelor din catalog, al disciplinei impuse si al temelor obligatorii, chiar şi pentru o săptămână.