Page 2 - SCURT PE 2 nr. 658
P. 2
scurt 2_jurnal pag 1 11.01.2024 12:17 Page 1
2 12 - 18 ianuarie 2024 liFeSTYle www.scurtpe2.ro
Primul ajutor în caz de tăieturi
R Daniel Țigleanu -Șterge tăietura cu ajutorul com-
presei, apoi aplică o cremă pentru
Tăieturile sunt leziuni ale pielii tăieturi, recomandată de către me di -
ce pot apărea atât în rândul cul specialist sau o vaselină medi -
copiilor, cât și adulților. cinală. Crema se aplică întotdeauna
acestea trebuie tratate ime- într-un strat subțire, iar soluțiile se
diat, iar pentru asta iată ce aplică în jurul leziunii.
- Acoperă apoi rana, tăietura, cu
trebuie să știi despre primul ajutorul unui bandaj sau a unui plas-
ajutor în caz de tăieturi. ture și verifică în mod constant starea
- Spală bine mâinile sau dezin - ei. Dacă se inflamează ori se infec -
fectează-le cu o soluție specială, ori, tează plaga, atunci este nevoie de
dacă este posibil, poartă mănuși de părerea medicului specialist.
protecție. - Bandajarea tăieturii se face în-
-Printr-o presiune ușoară, cu aju- totdeauna după ce rana a fost cură ța -
torul unei comprese sterile sau a unei tă, sângerarea oprită și a fost aplicată
fașe oprește sângerarea tăieturii. crema potrivită.
-Curăță rana cauzată de tăietură Semnele unei infecții
cu apă și săpun. În cazul unei rane în urma tăieturii despre o complicație a tăieturii atunci în rană/prezența puroiului;
deschise, o soluție puternică poate În cazul rănilor, dacă acestea nu când apar simptome precum: - Stare febrilă/ temperatură ridicată;
irita zona care este deja lezată. sunt tratate corect, în timp util, pot - Zonă dureroasă și roșie în jurul
-Îndepărtează toate impuritățile, apărea complicații precum infecțiile. rănii/tăieturii; - Miros neplăcut emanat de plagă;
mizeria, de la nivelul ranei. Vei putea recunoaște că este vorba -Apare un lichid care se colectează - Stare de disconfort.
Ce semnificație P 1 an De PnRaS
ȘCOala giMnaZialĂ COMuna BuDa , JuDeŢul BuZĂu,
are codul de pe este beneficiară a proiectului PnRaS din cadrul PnRR începând cu data de 23.09.2022
pentru o perioadă de 3 ani cu titlul
ouăle din comerț Programul național pentru Reducerea abandonului Școlar
R Daniel Țigleanu – Școala gimnazială Buda
Cod proiect : F-PnRaS-1-2022-1228
Poate ai observat că pe cutia cu ouă (sau di-
rect pe produse) sunt inscripționate mai multe Cauzele care au determinat aplicarea în cadrul acestui proiect sunt:
cifre. Dacă data de expirare este ușor de descifrat, 4 procentul ridicat de copii rromi - aproximativ 65%; numărul de elevi aflați în situație precară - 30%;
ce reprezintă celelalte numere? Pe ouăle pe care 4 atitudinea negativă față de învățătură și muncă; dezorganizarea familiei;
le achiziționezi din comerț se pot afla informații 4 modelul educațional oferit de părinți și frați; necesitatea dezvoltării profesionale a cadrelor care
despre prospețimea lor, mărimea, țara de origine lucrează cu copii vulnerabili
și metoda de creștere a găinilor. Aceste date pot Scopul proiectului este reprezentat de prevenirea abandonului școlar și reducerea părăsirii timpurii a școlii
fi inscripționate pe partea laterală a cutiei sau di- și, implicit, creșterea ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior - gimnazial la învățământul se-
rect pe ou. cundar superior - liceu sau învățământ profesional și tehnic.
Semnificația cifrelor de pe ouăle din comerț Proiectul are două obiective principale și anume:
a) diminuarea riscului de abandon școlar în perioada 2022 2025, cu încadrarea unității de învățământ
-După ce au fost ambalate, pe cutia ouălor se într-o categorie de risc mai mic (OP1);
inscripționează data ambalării, care variază de la b) îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi în cadrul evaluărilor naționale și creșterea procentului de
001 la 366. elevi care finalizează învățământul gimnazial (OP2).
-Fiecare cod corespunde unei zile din an, așa - Obiective specifice
dar 001 este 1 ianuarie, iar 365 sau 366 reprezintă • reducerea abandonului școlar cu 50% din procentul actual
31 decembrie. • creșterea promovabilității până la 95% • creșterea ratei de absolvire a clasei a VIII-a până la 93%
-Acest cod te ajută să identifici cele mai • creșterea ratei de participare la Evaluarea Națională până la 95%
proas pete produse, adică dacă vei cumpăra ouă • creșterea numărului de elevi care obțin peste 6 la Evaluarea Națională până la 50%
până la mijlocul lunii ianuarie, asigură-te că aces- • reducerea ratei de absenteism până la maxim 10%
tea au pe cutie numere mai mici de 015, deoarece • formarea unui număr de 20 cadre didactice ale școlii în domeniile reducerii abandonului școlar, con-
vor fi semnificativ mai proaspete decât cele cu co- siliere și orientare școlară și al utilizării resurselor digitale în activitățile educative
duri mai mari. • consilierea unui număr de 60 părinți sau aparținători ai elevilor aflați în situație de risc în vederea re-
-Apoi, după acest cod, pe cutie (sau pe ou) ducerii abandonului școlar și a rate de absenteeism
poa te fi inscripționată țara de origine. Spre exem- • creșterea gradului de satisfacție a beneficiarilor proiectului Beneficiarii proiectului sunt: a) elevi cu
plu, ouăle notate cu codul „RO‟ provin din vârstele cuprinse între 11 și 15 ani, care provin în totalitate din mediul rural, din familii dezavantajate
România. sau asistate social: 97 /an I, 120 an II și 132 an III.
-După caz, pe cutie sau pe ou poate fi in scrip - Dintre aceștia, 20 în acest moment sunt de etnie rromă, 3 elevi sunt în familii de tip social (în plasament),
ționat și codul județului de unde provin produsele, unul fiind cu cerințe educaționale speciale.
respectiv „AR‟ (Argeș) sau „PH‟ (Prahova). Datorită mediului economic și geografic o mare parte din familii sunt sub pragul mimin de existență, ceea
-După caz, după notarea județului de origine ce produce migrarea în alte țări și abandonul copiilor în grija rudelor. O mare parte din elevi au părinții plecați
poate fi notat codul de identificare al oului, format în străinătate, provocând astfel dezinteresul pentru învățătură. Totodată, nivelul scăzut de educație al părinților
din 3 cifre. și lipsurile materiale, implică o altă parte din elevi la abandon școlar și absenteism.
-Pe cutie sau pe ou, vei găsi și alte cifre care
pot simboliza tipul de creștere al găinilor. Ouăle După un an de implementare am obținut următoarele rezultate:
notate cu „0‟ arată că provin de la găini crescute 4 dotarea unei clase digitalizate
în sistem organic, care au avut acces la spații des - 4 achiziționarea unei platforme digitale care conține și catalog electronic
chise, în timp ce ouăle notate cu „1‟ provin de la 4 formarea a 27 de cadre didactice în domeniul incluziunii și a prevenirii abandonului școlar
găini care au fost crescute în adăposturi închise, 4 înființarea unui centru de lectură
fără acces la spații deschise. 4 dotarea parțială a sălii de sport
4 peste 160 de ore remediale și oferirea unei mese calde pe parcursul desfășurării acestora
4 subvenționarea unor tricouri personalizate ca uniformă școlară
4 premierea a 47 de elevi care au obtinut diferite premii pe parcursul anului 2023
4 achiziționarea a peste 150 de volume pentru centrul de lectură
4 dotarea sălilor de clasă cu câte un laptop
4 dotarea digitala și mobilarea unui cabinet de consiliere școlară
4 editarea unei reviste școlare pe suport de hârtie cu ISSN.
Coord. Proiect,
publicitate
Director, prof. lia-Svetlana anca