Page 3 - SCURT PE 2 nr. 731
P. 3
scurt 3_jurnal pag 1 19.06.2025 11:52 Page 1
20 - 26 iunie 2025 3
www.scurtpe2.ro SPECIAl
INTERVIU EVENIMENT CU MAIA MoRGENSTERN,
prin reporterii voluntari de la Teatrul ,,George Ciprian”
,,Eu am debutat în existența mea
profesională cu un eșec:
am căzut la Facultatea de Teatru”
Dana BARBU sursa foto: Teatrul G Ciprian sursa foto: Teatrul G Ciprian an. Pentru mine, să revin la Buzău cu
Este celebră, îndrăgită de publicul român și buzoian, însă, dincolo spectacolul „Neguțătorul din Vene -
Reporter: Ce impact au avut de aplauze și de roluri memorabile, se află un parcurs construit cu lu- ția” este o sursă de mândrie și de bu-
primele experiențe pe scenă ciditate, sensibilitate și o fidelitate rară față de adevărul artistic. Cu o curie. Am multe sentimente legate de
asupra formării dumneavoastră voce puternică și cu o prezență inconfundabilă, Maia Morgenstern acest festival, unele pozitive, altele
ca artistă? Ce lecții, care vă continuă să emoționeze și să provoace. A revenit recent, la Festivalul mai puțin plăcute, și am amintiri
ghidează și astăzi în carieră, ați „Buzău Iubește Teatru” cu spectacolul „Neguțătorul din Veneția”, care foarte intense, cu o legătură emoțio -
învățat atunci? a făcut deliciul publicului ce a umplut sala până la refuz, pentru a-i nală puternică.
Maia Morgenstern: Eu am de - urmări prestația. Despre începuturi, frici, transformări și sensul artei
butat în existența mea profesională veți afla într-un interviu, realizat de către reporterii voluntari ai Rep.: Teatrul oferă întâlnirea vie
cu un eșec: am căzut la Facultatea de Teatrului ,,G.Ciprian” Buzău, Andreea Manea și Georgiana Pătrașcu: cu publicul, filmul - nemurirea
Teatru. Aveam 18 ani. Imediat după unei interpretări. Unde simțiți că
acest moment, nu neapărat dintr-o mare folos: orice s-ar întâmpla pe care regizor, indiferent că vorbim vă regăsiți cel mai autentic, ca
dorință personală, ci mai degrabă scenă, te poți sprijini pe ceea ce ai des pre România sau despre o altă artist?
din imboldul și presiunea familiei, bine lucrat. țară, este unic, pentru că sunt oameni M.M.: Îmi face plăcere să joc
m-am dus și am dat o audiție la Tea - diferiți, cu personalități distincte. atât în spectacole de teatru, cât și în
trul Evreiesc de Stat. Foarte repede, Rep.: Cum ați resimțit, ca Totuși, acest aspect nu este esențial filme. În teatru, am parte de o întâl-
în două săptămâni, a trebuit să fiu pe actriță, trecerea de la platourile în această industrie. nire directă cu publicul, ceea ce este
scenă, deși aveam experiență zero – de filmare din România la cele extrem de sănătos și energizant. Pe
mai ales într-o limbă pe care nu o internaționale? Rep.: Recunoașterea de care de altă parte, lucrul în film este la fel
stăpâneam. Era vorba despre limba M.M.: Am făcut filme înainte de v-ați bucurat de-a lungul cari- de interesant și îmi aduce o mare bu-
idiș, la care încă lucrez și astăzi. Am anii 1990, participând în producții de erei a depășit de mult spațiul curie. Desigur, filmul oferă o formă
învățat textul cu mama, lucru care diverse dimensiuni. În perioada res - național. Cum ați perceput
mi-a priit foarte bine. Îmi amintesc pectivă, nu existau rulote și condițiile această expunere internațională de nemurire, dar, chiar dacă mijloa -
prima apariție pe scenă: eram erau mult mai diferite decât acum – și cum v-a transformat - atât cele diferă, esența rămâne aceeași:
ascun să în fosa orchestrei, îmbrăcată te machiai pe unde apucai. Totuși, in- artistic, cât și personal? să creezi un personaj și să ai o legă -
tură cu publicul. Teatrul, însă, oferă
cu o mantie neagră. Trebuia să fac diferent de mărimea producției, sin- M.M.: Am avut noroc să par-
un salt, să apar pe scenă și să rostesc gurul lucru care contează este ticip foarte des la multe producții o altă profunzime, iar alte eveni-
un monolog comic – era un spectacol per sonajul și ceea ce ai de făcut. Ca internaționale (Franța, Ungaria, Ita - mente de pe scenă trezesc în mine
de revistă. Interpretam personajul actor, trebuie să te pregătești te - lia, SUA) și a fost un lucru foarte im - nos talgie, bucurie și împlinire prin
Puck din dramaturgia shakespe - meinic și să îți faci treaba, iar acest portant pentru mine. Recunoaș terea in terpretare.
riană. În momentul în care am apărut lucru trebuie să fie valabil atât în a fost aceeași, indiferent de pro -
și reflectorul m-a luminat, am uitat filmele mari, cât și în filmele mici, ducție. Eu sunt aceeași. Rep.: Într-o lume artistică aflată
totul. Eram singura luminată pe sce - pentru că personajele pe care le in- într-o continuă transformare, cât
nă, dar de emoție și frică, m-am blo- terpretezi sunt cele care dau sens în- Rep.: Cum este pentru de important vi se pare dialogul
cat. Câteva secunde care, pentru tregii experiențe. dumneavoastră să pășiți din cu noile generații? Simțiți că
mi ne, au părut veacuri. A fost o lecție nou în atmosfera acestui festi- reușiți să rămâneți o prezență
foarte importantă despre auto-stă - Rep.: Ați remarcat diferențe val, de data aceasta cu un alt relevantă pentru ele?
pânire și gestionarea emoțiilor, des - semnificative în stilul de lucru al spectacol? M.M.: Mi se par esențiale dia-
pre faptul că, înainte de orice regizorilor din România, față de M.M.: Este o mare bucurie să logurile între generații. Fără ele, nu
spec tacol – oricât de des ar fi fost ju - al celor din străinătate? revin la Festivalul „Buzău Iubește se poate...
cat – se repetă și se tocește textul. Iar M.M.: Nu am remarcat diferențe Teatru”. În același timp, simt că este (Continuarea interviului,
asta s-a dovedit a fi o învățătură de semnificative în stilul de lucru. Fie - și o responsabilitate, care vine an de în numărul următor)